HNK Varaždin: „Buba u uhu“

09. svibnja 2024.

Galerija

Buba u uhu, komad u 3 čina, prvi je put izveden 1907. u Parizu uz nezapamćen uspjeh i kod publike i kod kritike. Jedan je kritičar napisao: “To je komad za koji bi valjalo izmisliti novi kvalitativni pridjev: smiješan, zabavan, komičan, vragometan, vrtoglav; sve to, pa i mnogo više.”

Radnja prikazuje kako Raymonde Chandebise postaje uvjerena kako njen suprug Victor Emanuel ne može vršiti bračne dužnosti zbog nevjere te to nastoji provjeriti tako što mu podmetne lažno ljubavno pismo nepoznate žene, što izaziva niz kaotičnih nesporazuma. Predstavnici visokog društva, pa i njihova posluga, svoj opsceni život vode u hotelu „Kod vragolaste mace“. U nezamislivim situacijama pojačava se napetost do samog kraja, urnebesna zbrka u kojoj padaju maske, a sve zbog – „bube u uhu“.

 Riječ redateljice:

U postavci Feydeauovog komada Buba u uhu, tražila sam komična sredstva koja izoštravaju anomalije i raskrinkavaju lažne vrijednosti suvremenog društva. Naša Buba u uhu ismijava ljudsku glupost i otkriva koliko je sveprisutna i svakodnevna. Glupost je fenomen koji svakodnevno obrće svijet naopačke i vrti ga unazad, a kod Feydeaua se ta glupost razmnožava kao neka pošast po spavaćim i hotelskim sobama, u kancelarijama i korporacijama. U predstavi istražujemo krajnosti toga koliko čovjek može biti glup i smiješan u ljubavi, poroku, strasti ili ljubomori.

Zaplet komada naizgled se bavi zabunom u bračnim prevarama, ali kroz to razotkrivamo svet interesnih i instant odnosa, koji je utemeljen na neoliberalnom kapitalizmu i njegovim lažnim vrijednostima, a to su prije svega: brak i obitelj, kapital, korporativna logika i impotentna ili frigidna moć iza kojih se kriju lascivna, nastrana i perverzna poročnost, društvena raslojenost, podjela na gospodare i sluge – radnike.

U predstavi suprotstavljam ta dva sloja, s jedne strane tu su uspješni, dobrostojeći i u društvu veoma visoko pozicionirani i ugledni građani, elita, blazirani neokonzervativci, a s druge je društvo s margine koje preživljava zahvaljujući suludim porocima ovih prvih. Feydeau nije slučajno napisao da je glavni lik Victor-Emanuel Chandebise direktor kompanije za životno osiguranje, kompanije koja osigurava, život, obitelj, imovinu, bračne partnere, i sl. Dakle, sve ono što su statusni simboli i vrijednosti visokog društva, a zatim tog istog imućnog i uglednog direktora Chandebisea stavlja u poziciju hotelskog sluge, pijanca Pocha, radnika u hotelu za ljubavnike i klijentelu nastranih sklonosti.

Pijanac Poche, otpad s margine društva, paradigma je za onu grupu likova iz literature i filma koje znamo kao luzere, skitnice, lude, dangube. Ali taj Poche je slika i prilika ovog svijeta i ona karika u priči koja svojom pojavom proizvodi zabunu i svjesno ili nesvjesno raskrinkava taj svijet i njegove mane. Raymonde Chandebise, prva dama ovog komada s takvim gordim gnušanjem opiše svojoj prijateljici navedeni hotel Vragolasta maca  kao neki ”alžirski bordel”, pa to naizgled prijateljsko ćaskanje sasvim jasno otkriva gdje rastu klice kolonizatorskog duha i kako se među nama lako i svakodnevno razmnožava sveopća glupost svijeta.

Autor teksta: Georges Feydeau
Redateljica: Snežana Trišić
Dramaturginja: Vesna Kosec-Torjanac
Asistentica redateljice: Hana Hegedušić
Fotografije: Marko Ercegović

Ansambl predstave:

Victor – Emanuel Chandebise/Poche: Ljubomir Kerekeš
Camille Chandebise: Karlo Mrkša
Roman Tournel: Marinko Leš
Doktor Finache: Marko Cindrić
Carlos Homenides de Histangua: Robert Plemić
Augustin Ferraillon: Zdenko Brlek
Etienne: Filip Eldan
Rugby: Nikša Eldan
Baptistin: Darko Plovanić
Raymonde Chandebise: Helena Minić Matanić
Lucienne Homenides de Histangua: Dea Presečki
Olympe Ferralion: Gordana Slivka
Antoinette: Elizabeta Brodić
Eugenie/Pjevačica: Hana Hegedušić

Gradsko kazalište „Zorin dom“
Četvrtak, 9. svibnja u 20 sati

 VIDEO TRAILER: